Sagt av elever – What pupils say

 

Med Alexandertekniken har jag fått redskap att lära känna min kropp i sin helhet och den möjligheten är verkligen unik! Jag är operasångerska och mitt yrke är otroligt fysiskt krävande på många sätt. Man behöver känna sin kropp, lita på sin kropp, kunna känna till sina möjligheter och begränsningar samt veta hur man ska få sin kropp att ställa sig till förfogande under en lång kväll på scenen utan att få konsekvenser i form av smärtor, stelhet, eller andra överansträngningssymptom. Som sångare vill jag också ha tillgång till så mycket fysiska resurser som möjligt och tack vare Alexanderteknik har jag den möjligheten! Genom Alexanderträningen lär man sig att vara vän med sin kropp i stället av att vara antagonistisk med den och försöka att tvinga den till lydnad! Alexanderteknik är en investering i dig själv som betalar tillbaka med bättre hållning, hälsa och arbetsförmåga samt en underbar känsla av att känna sig själv!” Katja Z, operasångerska
Alexandertekniken har betytt oerhört mycket för mig. Genom den har jag fått en mycket friare hållning och andning, vilket gör att jag nästan aldrig har ont i nacken, något som jag tidigare ofta hade. Numera känner jag också mycket lättare när jag behöver stanna upp och ta en paus. Min sångröst har utvecklats på flera sätt och min sömn har förbättrats.” Lisa B, läkare
Alexandertekniken ger en upplevelse av lätthet och frihet i kroppen istället för stelhet och spänning. Hjälper mig att känna ett lugn. Hjälper mig att fokusera mentalt istället för att stressa hela tiden. Ger mental energi.” Karin H, logoped
I första hand har tekniken hjälpt mig när jag utövar mitt yrke som operasångare, men jag har även haft hjälp av den i vardagen, och inte minst har den hjälpt mig under mina två graviditeter och förlossningar.” Anna S, sångerska
Alexandertekniken går som en röd tråd genom mitt yrkesverksamma liv som danskonstnär och filmare. Tekniken har genom Barbro Hallmarks känsliga och kunniga handlag guidat mig genom många svåra perioder och både på ett funktionellt och psykologiskt plan gett mig möjlighet till nya upplevelser och upptäckter rent tekniskt.” Linda F, dansare

 

207092_206016482752860_6917582_n

 

I am a professional oboe player living and working in Stockholm. I have been taking weekly Alexander Technique lessons since the age of 11 when I was a student at the Purcell School of Music and continued throughout my time as a student at the Royal Academy of Music in London.
”Spending many hours a day, particularly at a young age, playing a musical instrument can lead to the development of bad postural habits. I found that my regular Alexander lessons provided an invaluable complement to the work I was doing with my instrument. I’ve incorporated positive, mindful habits into the way I stand and hold the instrument and how I breathe and have thus avoided the injuries that plague so many of my colleagues who have had not had exposure to the Technique.
Alexander’s concept of gently ‘inhibiting’ harmful physical habits, creates a hyper-awareness of both the body and the mind. I found, having practiced Alexander Technique for a while, that I was able to concentrate better at all times, with a more peaceful, relaxed and focused mind. It became much more a way of living than just a therapy I attended once a week.
Alexander Technique is something that comes as standard with specialist music education in the United Kingdom and I feel that this is something from which musical institutions in Sweden (schools, colleges and orchestras) would benefit hugely. Professional musicians can be likened to elite athletes as an acute awareness of the way we use our bodies and minds is absolutely essential to performing well. Unfortunately it seems that Alexander Technique is not quite as readily available in Sweden yet. I was therefore thrilled to find Steven and Barbro! My lessons with Barbro have been enlightening and informative and together they are utterly dedicated and passionate teachers.” V.G, oboist
The Alexander Technique has helped me in all aspects of life; from walking, to playing tennis, reading or playing the guitar I have felt the benefits from learning the technique. My posture has improved as has my ability to relax and focus. Without hesitation I would also say that my back has strengthened; I am more aware of my body and can accomplish more with it by doing less.Alec, musician
Why is the Alexander technique uniquely successful in enabling the recovery and maintenance of healthy and wholesome bodily practice? Probably because, unlike so many other ”techniques”, it refuses to separate body from heart, mind and spirit. Fundamental to the Alexander technique is the notion that the way in which we use our bodies cannot be isolated from, for example, the way we think, as if our bodies were purely mechanistic. And this is one of the reasons why the Alexander technique has proved particularly helpful to artists such as musicians, singers and actors, who cannot perform unless they are able to harness the whole of themselves. The Alexander technique can only be passed on by those who themselves understand its principles and have been trained in its practice. An Alexander teacher must also be able to ”see” and ”hear” with their hands. Barbro Hallmark’s reputation as a gifted and intuitive practitioner of the Alexander technique is based on many years of experience which have also brought her humility and wisdom. She deserves wide recognition.” Mark T, Conductor, Research professor

barbro-mette_new